תנ"ך על הפרק - ישעיה יא - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

ישעיה יא

345 / 929
היום

הפרק

וְיָצָ֥א חֹ֖טֶר מִגֵּ֣זַע יִשָׁ֑י וְנֵ֖צֶר מִשָּׁרָשָׁ֥יו יִפְרֶֽה׃וְנָחָ֥ה עָלָ֖יו ר֣וּחַ יְהוָ֑ה ר֧וּחַ חָכְמָ֣ה וּבִינָ֗ה ר֤וּחַ עֵצָה֙ וּגְבוּרָ֔ה ר֥וּחַ דַּ֖עַת וְיִרְאַ֥ת יְהוָֽה׃וַהֲרִיח֖וֹ בְּיִרְאַ֣ת יְהוָ֑ה וְלֹֽא־לְמַרְאֵ֤ה עֵינָיו֙ יִשְׁפּ֔וֹט וְלֹֽא־לְמִשְׁמַ֥ע אָזְנָ֖יו יוֹכִֽיחַ׃וְשָׁפַ֤ט בְּצֶ֙דֶק֙ דַּלִּ֔ים וְהוֹכִ֥יחַ בְּמִישׁ֖וֹר לְעַנְוֵי־אָ֑רֶץ וְהִֽכָּה־אֶ֙רֶץ֙ בְּשֵׁ֣בֶט פִּ֔יו וּבְר֥וּחַ שְׂפָתָ֖יו יָמִ֥ית רָשָֽׁע׃וְהָ֥יָה צֶ֖דֶק אֵז֣וֹר מָתְנָ֑יו וְהָאֱמוּנָ֖ה אֵז֥וֹר חֲלָצָֽיו׃וְגָ֤ר זְאֵב֙ עִם־כֶּ֔בֶשׂ וְנָמֵ֖ר עִם־גְּדִ֣י יִרְבָּ֑ץ וְעֵ֨גֶל וּכְפִ֤יר וּמְרִיא֙ יַחְדָּ֔ו וְנַ֥עַר קָטֹ֖ן נֹהֵ֥ג בָּֽם׃וּפָרָ֤ה וָדֹב֙ תִּרְעֶ֔ינָה יַחְדָּ֖ו יִרְבְּצ֣וּ יַלְדֵיהֶ֑ן וְאַרְיֵ֖ה כַּבָּקָ֥ר יֹֽאכַל־תֶּֽבֶן׃וְשִֽׁעֲשַׁ֥ע יוֹנֵ֖ק עַל־חֻ֣ר פָּ֑תֶן וְעַל֙ מְאוּרַ֣ת צִפְעוֹנִ֔י גָּמ֖וּל יָד֥וֹ הָדָֽה׃לֹֽא־יָרֵ֥עוּ וְלֹֽא־יַשְׁחִ֖יתוּ בְּכָל־הַ֣ר קָדְשִׁ֑י כִּֽי־מָלְאָ֣ה הָאָ֗רֶץ דֵּעָה֙ אֶת־יְהוָ֔ה כַּמַּ֖יִם לַיָּ֥ם מְכַסִּֽים׃וְהָיָה֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא שֹׁ֣רֶשׁ יִשַׁ֗י אֲשֶׁ֤ר עֹמֵד֙ לְנֵ֣ס עַמִּ֔ים אֵלָ֖יו גּוֹיִ֣ם יִדְרֹ֑שׁוּ וְהָיְתָ֥ה מְנֻחָת֖וֹ כָּבֽוֹד׃וְהָיָ֣ה ׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יוֹסִ֨יף אֲדֹנָ֤י ׀ שֵׁנִית֙ יָד֔וֹ לִקְנ֖וֹת אֶת־שְׁאָ֣ר עַמּ֑וֹ אֲשֶׁ֣ר יִשָּׁאֵר֩ מֵאַשּׁ֨וּר וּמִמִּצְרַ֜יִם וּמִפַּתְר֣וֹס וּמִכּ֗וּשׁ וּמֵעֵילָ֤ם וּמִשִּׁנְעָר֙ וּמֵ֣חֲמָ֔ת וּמֵאִיֵּ֖י הַיָּֽם׃וְנָשָׂ֥א נֵס֙ לַגּוֹיִ֔ם וְאָסַ֖ף נִדְחֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וּנְפֻצ֤וֹת יְהוּדָה֙ יְקַבֵּ֔ץ מֵאַרְבַּ֖ע כַּנְפ֥וֹת הָאָֽרֶץ׃וְסָ֙רָה֙ קִנְאַ֣ת אֶפְרַ֔יִם וְצֹרְרֵ֥י יְהוּדָ֖ה יִכָּרֵ֑תוּ אֶפְרַ֙יִם֙ לֹֽא־יְקַנֵּ֣א אֶת־יְהוּדָ֔ה וִֽיהוּדָ֖ה לֹֽא־יָצֹ֥ר אֶת־אֶפְרָֽיִם׃וְעָפ֨וּ בְכָתֵ֤ף פְּלִשְׁתִּים֙ יָ֔מָּה יַחְדָּ֖ו יָבֹ֣זּוּ אֶת־בְּנֵי־קֶ֑דֶם אֱד֤וֹם וּמוֹאָב֙ מִשְׁל֣וֹח יָדָ֔ם וּבְנֵ֥י עַמּ֖וֹן מִשְׁמַעְתָּֽם׃וְהֶחֱרִ֣ים יְהוָ֗ה אֵ֚ת לְשׁ֣וֹן יָם־מִצְרַ֔יִם וְהֵנִ֥יף יָד֛וֹ עַל־הַנָּהָ֖ר בַּעְיָ֣ם רוּח֑וֹ וְהִכָּ֙הוּ֙ לְשִׁבְעָ֣ה נְחָלִ֔ים וְהִדְרִ֖יךְ בַּנְּעָלִֽים׃וְהָיְתָ֣ה מְסִלָּ֔ה לִשְׁאָ֣ר עַמּ֔וֹ אֲשֶׁ֥ר יִשָּׁאֵ֖ר מֵֽאַשּׁ֑וּר כַּאֲשֶׁ֤ר הָֽיְתָה֙ לְיִשְׂרָאֵ֔ל בְּי֥וֹם עֲלֹת֖וֹ מֵאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

ויצא חוטר מגזע ישי. פירוש בזכות ישי דמת בעטיו של נחש. יבא משיח גימטריא נחש לבטלו דבכח ן' שערי בינה שיתגלו יתבטל ן' של נחש ויעשה מ"י שרומז לבינה ויצטרף מי עם חש ונעשה משיח כמ"ש המפרשים ואפשר לרמוז בתיבת ויצא אות ו' שהוא ת"ת ימשך מחכמה הרומז ליו"ד ואז צ"א יהיה זיווג עליון הוי"ה אדנ"י גימטריא צ"א ויבא משיח ויצ"א חטר מגזע ישי שיתמתק גבורה עם הכולל גימטריא חטר. והמשיח מושל בגבורתו ויתוקן יסו"ד גימטריא גז"ע. ונצר משרשיו ונצר אותיות רצון שיתגלה מצח הרצון ונחה עליו וכו' גם ונצר גימטריא משה כי הגואל הראשון הוא הגואל האחרון ובזכות משה רבינו ע"ה תהיה הגאולה העתידה ב"ב כמ"ש בז"ח. משרשיו יפר"ה גימטריא רצה כי במקום צרה יהיה רצה כי רוצה ה' בעמיו יפר"ה ישע: והריחו ביראת ה'. פי' הרב מהר"ר יהונתן ז"ל דאחר חטא אדה"ר נטלו הקליפות בחינת ריח וזהו תמיהת יצחק אבינו ע"ה ראה ריח בני. ובבא המשיח ב"ב בעת ההיא יהיה הריח בקדושה ומורח ודאין ביראת ה' זהת"ד בקצור נמרץ: ולא ירעו ולא ישחיתו. אפשר לא ירעו המקטרגים וסטרא אוחרא למעלה ולכן לא ישחיתו אומות העולם למטה. ונתן טעם כי מלאה הארץ דעה ואמרו רז"ל פ"ק דבתרא אין פורענות בא לעולם אלא בשביל עמי הארץ ואתיא כי הא דאמרו בתנא דבי אליהו דכל הצרות לכלל ופרט הן בעון ביטול תורה כמ"ש בפשע יעקב כל זאת. וא"ש מ"ש אין פורענות בא אלא בשביל עמי הארץ. וז"ש לא ירעו ולא ישחיתו כי מלאה הארץ דעה ולומדי תורה לשמה וזהו את ה'. ואפשר רמז כי מלאה הארץ דעה הארץ מ' דעה היא הדע"ת בחינת זיווג את ה' את מ' ה' קב"ה כמים לים וכו' רוב החסדים וא"ש ההי"ב. ואפשר לרמוז מלאה הארץ דעה את ר"ת האדם כי אז יתוקן עון אדם הראשון על ידי יתרון דעת את ה' ויבוטל יצה"ר וכל עצמו של אדם לדעת את ה' ולעבדו ולברך שם כבודו ויושפע שפע רב כן יתן לידידו: כמים לים מכסים. פירשו הראשונים דבים יש מקומות עמוקים ויש שאינם עמוקים ובחינות בחינות יש והים מכסה הכל ונראה שהכל שוה. כן לעת"ל הת"ח שעסקו בתורה בגלות וטרחו מאד יזכו לתורה הפנימית רזין עילאין. ואשר לא טרח בתורה בגלות יהיה להם ידיעה בתורה בפשטיה ורמזיה ויהיו ת"ח אבל לא יגיעו למדרגת הת"ח שבגלות טרחו מאד בתורה. אך דרך כלל כלם יודעים וז"ש כמים לים מכסים שנראה שהכל שוה אבל באמת יש מקומות עמוקים לא ראי זה כראי זה ומדרגות מדרגות יש. וזהו כי כלם ידעו אותי כמים לים מכסים כי למראית העין רואה שטח שוה מים וזו הנראה כי כלם יודעים ולפום ריהטא נראה ששוו בשעוריהם ולא כן הדבר כי יש כמה מדרגות בידיעה והדמיון עולה יפה כמים לים מכסים:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך